Thursday 24 April 2014

Resepi Pavlova yang Mudah

Tengah-tengah duk goggle resepi terjumpa la resepi ni yang paling mudah dan simple..cari jerr resepi..masak nyer idokk..hahaha..aku kan suka goggle2 dulu..time2 mood rajin nanti aku buat la..hihih
Okehh ni aku nak cite sal resepi pavlova..tapi bukan aku la yang masak..petik dari blog cik epal..dan gambar sumber dari goggle..biasa lau kat kedai kalau beli satu slide mahal juga la kan..so meh kita try buat satu loyang boleh makan seisi keluarga.. :p




Korang pernah buat tak benda alah ni..nama nyer pavlova..(ehhh..macam ulang benda sama jerr..:p) tipu la kalau korang cakap tak tahu kan..aku pernah makan sekali,tu pun akak yang order suh orang buat..lepas tu dia try buat sendiri tak sempat aku nak rasa sebab jarak memisahkan kami..hohoho..aku ada juga niat nak try buat sendiri..tapi bila goggle cari resepi selalu macam leceh jerr..harr hari ni aku jumpa resepi dari belog Cik Epal..tersangat la mudahh okehh..tkde la leceh macam  bahan yang aku biasa tengok tu.. so balik kampung nanti boleh try buat hidang kt family..hehhh..kompen licin lau dorang makan..tak kira sedap ke tak..haha..kat sini tak boley nak buat sebab tkde oven okehh..
hokeyy akak2 semua..ambil kertass..adikk gojeng ni bagi resepi Pavlova yang mudah dan simple..di copy n pasta dari Cik Epal..hihi

Bahan-bahan nyer adalah (bahan untuk meringue okehh)

4 biji putih telur
3/4 cawan gula kastor
1 sudu besar tepung jagung
1 sudu teh cuka masam
1 sudu teh esen vanilla

Untuk topping: 

1/2 cawan wiping cream (aku nak pakai jenama value pride..SEBAB Cik Epal cakap brand ni rasanyer macam ais cream dah..takyah ko sush nak buat topping sendiri dan paling penting takyah letak2 gula dah sebab dah manis..) 

Untuk hiasan: 

Buah stoberiii @ adikberadik beri2 laa..
buah kiwi 

Simple gila bahan dia kan.. 

Cara-cara nyer pun korang just campur semua bahan meringue tu then korang mixx kan dia..pukul sampai berkilat..lepas tu nak tahu dah ok ke tak, korang tengok macam dah pekat tu ok la..
lepas tu letak dalam loyang dan bakar pada suhu 150c selama 15 minit..
kalau nak lebih detail korang boleh pergi melawat ke sini yerr http://cikepal06.blogspot.com/2012/10/resepi-pavlova.html#.U1jNGFWSzbN
 
Amboi2 awal gila plan nak masak kan..masak pun idok lagi tapi dah bagi resepi..hihihi..biasa la..aku kan terlebih excited bila bab makan ni..jadi aku tepek dulu siap-siap resepi kat sini..nanti nak buat tinggal buka tengok jerr lau lupa..mudah kan.. diasamping tu korang boleh la try buat dulu..lepas buat tu mai hantar umah aku skit bagi aku rasa jadi ke idokk..haha.. (bajet macam aku dah buat jer ye dakk)... 



No comments:

Post a Comment