Friday 2 May 2014

ANTARA MENCARI WANG DAN MASA UNTUK ANAK-ANAK

Assalamualaikum korang-korang..hihi (tetiba jer cik adda bagi salam yer dak..biasa terus redah masuk jer kan)

Larrr ni dah masuk bulan Mei kan..kejap jerr..pejam-celik-pejam-celik dah masuk bulan rejab..lagi sebulan syaban lepas tu ramadhan lepas tu syawal..hihi..amboiii..lau sebut sal sayawal terus ingat baju raya yerrr(aku la tu)semoga sempat la sambut ramadhan hendaknyer..huhu

Sebenarnyer aku tak layak pun nak share dengan korang pasal ni..tapi sebagai sesama insan dan sebagai seorang perempuan yang mempunyai naluri keibuaan sukakan budak2..(cewahhhh..ayat xleh blaaa)hahahaha..aku nak juga share..sebenarnye aku pun copy n pasta dari fb..hihi..jangan marahh noddd..

Aku tertarik dengan apa yang orang ni tulis..Why???because what she/he said, tersangat-sangat la betul.. (ok..tkpe kalau korang nak cakap macam ni,"eleyy..tak khawin lagi,tkde anak lagi boleh la cakap cam gini..") is ok guys..iolsss dah biasa dengar ayat cam gitu..hihi..

Orite..let's reading and understand mummy and daddy..

ANTARA MENCARI WANG DAN MASA UNTUK ANAK2...

Kalau dulu, ayah je yang blk lewat.. Tp skrg, kdg2 ibu pun blk lewat....
Anak2 redha di tempat org... Belajar, bermain, Riang , Kongsi makan dan kongsi penyakit... xpe, KLINIK ADA!!,
Sepanjang di tempat kerja, anak2 di rumah pengasuh/taska rindu kat kita... Rindu ayah Rindu ibu
Tp... Nak ckp rindu x reti... Nak tulis surat xreti gak... Jadi, bila kita ambil anak jam 6:00 ptg di ulang, 6:00 ptg saat anak nampak ibu dan ayah dia , anak kita tekad... Dia nak ibu tgk dia ... Nak ayah dukung, peluk dia... Dia buat perangai... Nak makan sndri... Nak itu... Nak ini... Nak dukung... Tumpah air.. Kerna hanya bahasa PROTES dan BUAT PERANGAI shj yg anak2 tahu utk bgtau yg... "Ibu saya rindu n sayang sgt kat ibu....."
TAPI.....
Apa kita buat...
Bila anak2 bising... Kita marah...
Bila anak2 main... Kita herdik...
Dia nangis, kita jerit "DIAM!!!!"
Dia suruh ajar... Kita jawab "AYAH NAK TGK TV ,FAHAM!!!!"
Dia tumpahkan makanan/air kita tengking seolah2 dia sudah cukup matang...
Sedih hati seorg anak yg rindu ibu .... Yg rindu ayah .... Yg rindu pelukan ibu... Rindu dukungan ayah...
Apakah duit boleh ganti kasih sayang?
Apakah jus tok guru boleh ganti suapan kasih sayang?
Apakah mainan berlambak2 boleh ganti saat bergurau senda sesama keluarga?
Apakah masing2 makan kat luar boleh ganti nilai makan bersama...
Fikir sahabat...
Fikir teman2...
Fikir ayah ibu yg mulia..
Ingatan bersama... "


Apa macamm..ader yang sentap tak..hihi...aku yang tkder laki dan anak lagi ni terasa  juga la sentap nyerr..
ehhhh ehhhhh..ape hal plak ko nak sentap2 nyerr cik adda oittt...
haruslaaa uollssss..walaupun iolsss tkde lakik atau anak tapi iollsss ader anak-anak sedara taww..anak sedara ioollss tu dah macam anak-anak iolsss sendiri taw..harrrr..tu kekdahh nyerr..
Maklum la, iolsss kan tkde hadik2..jadi korang faham la perasaan orang tkde adik ni macam mana..kalau boleh nak manja2kan anak-anak buah ni macam adik/anak sendiri..hihihi..

Sebab tu anak-anak buah aku especially yang level budak2 hingusan ni, kalau aku balik kampung mengekorr jerr..hihi..dan kalau dekat sini,yang paling manja dengan aku adik zati..bangga nyerr boleh panggil orang adikk..biasa orang jer yang panggil aku adik kan...hahahaha..

Ok..stop cite sal anak buah aku.. Sekarang nak story sal kat atas tu.. Aku tahu sebagai ibu, kite (kite??macam la aku ni dah jadi ibu yer dak) nak yang terbaik untuk anak2 kita right..tak semestinya aku tak jadi mak tapi aku tak tahu perasaan seorang ibu..cewahhhh..aku faham la sikit2...aku cuma ambil contoh dengan life family aku..

Yess..mempunyai keluarga yang besar merupakan satu rahmat untuk aku..Memang dulu kami orang susah, walaupun aku tak merasa sangat susah tu sebab masa tu aku belum lagi lahir..tapi Alhamdulillah, mak dan ayah aku berjaya besarkan anak-anak dia ni dengan 2 tangan dia sediri.. Anak-anak kan anugerah.. berkat ibu dan ayah aku membesarkan anak2 dia sampai semua jadi orang..aku tahu bukan senang nak besarkan 11 orang anak dengan hanya bekerja sebagai NELAYAN dan mak suri rumah sepenuh masa..tapi Tuhan tu maha kaya,dia bagi kita susah dulu tapi senang kemudian hari..Allamdulillah..

Aku bersyukur dilahirkan dalam keluarga ni,cuma masa sekolah dulu aku selalu fikir dan merungut kenapa aku tkde adik..tengok kawan-kawan ade adik tersangat la jeless..kalau apa2 mesti boleh buli adik kan..suh adik beli tu,suh adik buat tu,suh adik buat ni, harus la adik mengalahkan..hihihi..tapi semua tu angan2..tkkn la aku nak suh mak aku mengandung lagi yerr dak..hihi..even akak2 aku tak pernah pun buli aku macam gitu, cuma aku jer yang ada angan nak jadi kakak yang kejam mcm gitu..haha..

Tapi rupa-rupanya ader hikmah aku..ader hikmah yang Allah nak bagi kat aku, dia tak bagi aku adik tapi dia bagi aku anak sedara yang ramai..harrr layan la anak2 buah tu yerrr..hihi..bersyukur sangat.. Aku rasa hidup aku komplik..ader mak ayah,ade abang2,ada kakak2 yang super duper osemm..dan yang paling penting ader anak-anak buah yang boleh aku layan macam adik aku sendiri..hihi..
See...betapa indahnyer perancangan Allah tu.. so kite seharusnyer bersyukur dengan apa yang Allah bagi,dan aku bersyukur sebab aku jadi seorang 'adik'..Jangan tahu merungut jerr yer dak.. dan yang paling penting terima setiap apa yang Allah bagi tu sebagai anugerah..


So guys..sal tajuk kat atas tu, jom jadi ibubapa yang macam mak ayah kita dulu..dorang tak perlu habiskan duit beribu2 untuk besarkan kita,dorang tak perlukan ipad untuk ajar anak2 dia,diorang tak perlukan tempat jauh2 untuk bawak kite g jalan2..tapi kite still jadi orang yang baik2 kan..(perasan tak) :p ..
yang penting kasih sayang kita dalam mendidik anak-anak..masa kita bersama dia..gunakan sebaik mungkin..jadi kawan pada anak-anak kita..macam kakak aku yang sorang tu,dia dengan anak-anak dia memang memang macam kawan dan dia dah terapkan nilai yang macam ni dalam family dorang..so aku ambik dia sebagai contoh terbaik buat diri aku..

Aku pernah dengar ceramah DR.Muhaya tapi tak ingat dalam program tv apa,tapi yang aku ingat dia cakap nak jadi seorang isteri dan ibu ni kite kena banyak bersabar..

Yerr memang betul aku tak khawin lagi,tapi tak bermaksud aku buta tentang hal keluarga..hal cara pendidikan anak2..aku baca benda2 alah ni bukan sebab aku GATAL nak khawin tapi sebab aku nak jadi orang yang berilmu,orang yang sentiasa berfikiran positif dan up to date..bukan esok ko nak khawin,esok ko nak beranak baru ko sibuk nak cari ilmu dan tips2 sal benda alah ni kan.. So aku ambil semua ni untuk aku jadikan pengajaran pada diri aku sendiri suatu hari nanti..bila aku lupa aku boleh belek balik n3 ni kan...hihi..

So korang..let's be parents yang terbaik untuk anak2 korang yerr, especially untuk kakak-kakak aku yang ade anak kecik tu..aku pun nak jadi the best aunt in the family..taknk la jadi in the world..cewahh..ok lahh..tu jer nak story..huhu..jomm balikkk..

p/s: entry yang panjang..aku baca pun macam bosan..hahaha.. sesunguhnya n3 yang tak bergambar memang bosan..hahahaha..








No comments:

Post a Comment