Thursday 13 September 2012

BILA DIA TINGGALKAN AKU

baru petang tadi becakap soal mati dgn kawan2 kt ofis.. ps2 td trtgk satu page yg ustaz azhar kongsi sal kematian ni...bila bercerita soal ni timbul satu perasaan..perasaan yang sukar untuk diungkapkan dengan kata-kata..teringat arwah tok wan, tok aki, abang yang telah tinggalkan kami..mak selalu pesan, selalu la sedekahkan al-fatihah untuk diaorang..mak pun selalu cerita tentang arwah kt sana..kata mak " mak sedih bila dengar je takbir raya,diaorang  meraung2 nk naik atas sebab bawah sana diaorang kena seksa..bila dengar je takbir,diaorang nk naik2" macam mana la seksaan 2..waallahualam...tu la,bila duk pikir pasal mati ni,rase diri ni nk duk je dlm umh,tknk buat dosa..nk taubat setaubat-taubatnya..tp tulahh..niat baik tu biasa datang sekejap je..datang bila ingt mati je...ermmm...entah bila la diri ni pon nk taubat,jd insan yg betol2 ikut landasan islam dalam apa jua perkara..terutama bab aklak dgn ibadah..ishh2...nk cakap jahat xla jahat sangat,baik pn xjuga..org ckp suam2 kuku...tp tu la,nk jd org yg betul2 berima ni bukan senang dan bukan juga payah (susah)..cuma nk dgn tknk je...

aku sering terfikir, macam mana keadaan aku kalau aku kehilangan orang2 yang aku sayang..boleh ke aku terima semua tu..terutamanya kalau aku kehilangan mak dengan ayah..Ya Allah..xdapat aku bayangkan..hilangnya tempat aku bergantung kasih,tempat aku melepaskan rindu...tempat aku meluahkan segala cerita2 gembira dan sedihku..sesungguhnya mereka segalanya bagi aku...namun aku tahu setiap yang berlaku itu akan ade hikmahnya..dan aku berharap apabila peristiwa ini berlaku,aku dapat menerimanya dengan hati yang redha...

teringat arwah pok man van..arwah merupakan driver van yang selalu ambik aku n the geng mase kt poli dulu..bile nk hang out je kite org akn call pok man ni dtg amik..dalam ramai2 driver van,pok man la yg paling baik dn sporting..pok man suka tolong budak2 poli,termasukla geng aku ni..rumah sewa yang kite org sewa kt taman cina tu pon pok man yg tolong carikan..dan dengan pertolongan pok man juga la kite org dapat balik separuh duit booking rumah sewa puaka yang satu lg tu..sb 2,pok man kami anggap macam daddy kami,apa2 hal pok man mst ade,xcite sal nk p kelas lg,lau hari hujan pok man hantar kite org,van dia sorg je yg nk masuk sampai depan kelas kite org,driver van lain smua kt lua pagar je..tkdk mkne nk hantar sampai kt depan kelas..tulahh sifat pok man yang sangat2 aku suka..raup wajah pok man yg sentiasa terlakar dalam ingatan aku,senyuman dan ketawa pok man aku akan ingat..sebab dia aku anggap macam ayah aku sendiri...last day sblm cuti sem,dapat khbar berita yg dukacita pok man dh tkde..mcm xprcya..sb sehari sblm meninggal kami jumpa dia ok je..rupanya pok man meninggal sebab heart attack..masa nk balik terengganu,lalu la depan umah arwah pok man,tgk van dia,terasa sangat2..macam pok man still ade...yela pok man sentiasa ade dalam hati aku...tahun ni dh nk masuk 3 tahun pok man tinggalkan kami...Al-fatihah...


Kematian adalah satu kejadian yang mempunyai hikmah yang tersendiri.Setiap makhluk samada dia suka atau tidak pasti akan menghadapi mati.

Allah berfirman yang maksudnya:
” Setiap yang hidup akan merasai mati, dan Kami menguji kamu dengan kesusahan dan kesenangan sebagai cubaan, dan kepada Kamilah kamu akan kembali”.(al-Anbiya ayat 35)

“Dan bagi umat ada tempoh ajalnya (yang telah ditetapkan), maka apabila datang ajalnya, tidak dapat mereka melambatkan walaupun sesaat, dan tidak dapat pula mereka mempercepatkannya.”
(al-A’raf ayat 34)

“Di mana jua kamu berada, maut akan mendapatkan kamu (bila sampai ajal), sekali pun kamu berada dalam benteng benteng yang tinggi lgi kukuh.” (An Nisa’ ayat 78)


No comments:

Post a Comment